21 April 2017

Polis Tangkap Raja Bomoh



Polis dilaporkan menangkap Raja Bomoh atau nama sebenarnya, Ibrahim Mat Zin di Segamat, Johor hari ini.

Harian Metro yang memetik sumber yang tidak dinamakan, melaporkan Ibrahim ditahan pada 2.30 pagi dipercayai di sebuah hotel di bandar itu.

Ibrahim mencetuskan kontroversi apabila dirinya sering melakukan ritual pelik.

Terakhir, pada 13 Mac lalu dia melakukan ritual di hadapan Institut Perubatan Forensik Nasional, Hospital Kuala Lumpur kononnya 'memagar' Malaysia dari diserang negara asing khususnya Korea Utara.

Susulan itu, Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) Tan Sri Othman Mustapha menasihati orang ramai supaya tidak terpengaruh dengan sebarang ritual dijalankan oleh Ibrahim kerana ia bercanggah dengan ajaran agama Islam.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki turut dilaporkan berkata, polis menjejaki bomoh terbabit kerana disifatkan merosakkan imej Islam.

Antara ritual peliknya yang lain termasuk mencari pesawat Penerbangan Malaysia MH370 yang hilang dan ‘merestui’ tempat kejadian kemalangan yang membabitkan bekas pemimpin DAP, mendiang Karpal Singh.

Read More...

27 March 2017

Nak Tahu Kenapa Aku Benci Safiq Rahim?



Ok hari ni aku cerita.


Aku pernah ke Bangkok pada tahun 2014 untuk menyaksikan perlawanan akhir Piala Suzuki AFF. Turun je kapal terbang aku dan dua rakan lagi terus ke hotel penginapan pasukan negara. Kenapa? Untuk berjumpa mereka dan memberikan sokongan moral. Setidak-tidaknya aku dapat tengok dan jumpa mereka secara berdepan bukan lagi dari jauh. Its a dream come true pada masa tu.

Semasa aku di hotel, pemain Malaysia turun ke cafe untuk minum petang. Aku dan beberapa orang yang ada di sana masa tu ambil peluang untuk bergambar dan berikan kata-kata semangat untuk mereka bermain.

Amri, Apek, Safee Sali, Badri Razi, Indra Putra, Dollah Salleh steady bersalaman, senyum, melayan peminat dan bergambar.

Tiba giliran Safiq Rahim. Aku hulur tangan, bersalaman. Kawan aku memegang kamera.

"Bro, boleh tangkap gambar?" Tanya aku.

Dia diam je sambil angguk. Senyum? Ada, sinis.

Mungkin sedang fokus.

Seusai bergambar, "Bro, semoga berjaya. Buat yang terbaik" kata aku. Dia senyum macam nak taknak. Mungkin ni style dia pada orang yang dia tak kenal. Lebih-lebih lagi fans, maklumlah dia pemain bola sepak profesional. Aku pun bersorak sorai untuk dia bermain demi lencana di dada.

Kawan aku yang memegang kamera tadi ke depan juga untuk bersalaman. Sambil bersalaman, kawan aku pun cakap,
"Bro, good luck. Buat yang terbaik, kami datang dari jauh untuk bro dan team"

Kau tahu apa dia jawab?

Aku boleh dengar satu-satu,

"Ek?" Nada sinis nak mampos.

"Saya pun datang jauh juga ni" dengan nada berlagak dia. Masa tu suasana jadi awkward. Sunyi seketika. Sebaris kata-kata yang pada aku tak patut diucapkan pada seorang penyokong. Kalau baca memang nampak tiada apa yang salah tapi bila dengar dengan telinga sendiri, berdesing.

Masa tu aku rasa nak sound je dengan kata-kata "eh, kau datang dibayar ditanggung semuanya sebab tu kerja kau, manakala kami datang keluar duit sendiri semata-mata untuk sorak demi kau" tapi aku simpan dalam hati. Taknak kacau emosi dia.

Dan malam tu kita semua tahu macam mana teruknya beliau bermain hinggakan kita kalah 2-0 di Bangkok. Berbakul maki hamun dihamburkan pada beliau dari tempat duduk penyokong Malaysia di Stadium Rajamangala, Bangkok. Tapi demi lencana di dada aku dan rakan-rakan serta 80,000 rakyat Malaysia yang lain tetap hadir ke Stadium Bukit Jalil diperlawanan timbal balik. Tapi kita tetap kalah walaupun ada ruang-ruang untuk buat comeback.

Mulai kes dekat Bangkok tu aku jatuh benci pada SR8, aku dan penyokong yang ada masa tu tak minta disujud dilayan seperti anak raja. Cukup berperlakuan profesional seperti pemain-pemain lain. Sambil steady layan peminat. Mungkin ada orang nampak benda ni perkara remeh, tapi bukan pada aku apabila dia bersikap kurang ajar sedemikian. Sebab tu juga sekarang aku dah takde rasa minat nak pergi meet and greet pemain skuad Kebangsaan.

Lebih-lebih lagi kawan aku sendiri yang berbangsa cina juga nyatakan perkara yang sama, dia berlagak pada masa itu dengan cara, gaya dan kata-kata dia.

Ok ketepikan hal luar padang. Itu hanya faktor pemangkin aku tak suka dia. Yang paling penting, apa lagi yang nak dibuktikan dia sekarang? Dulu dah bagi banyak peluang. Main macam celake juga. Sekali dua power tak cukup untuk menjadi power selamanya. Cukuplah tu. Bagi budak lain buktikan diri.

Terima kasih untuk sumbangan selama ni. Dah bersara kan? Cukuplah.

MyFootballLiga


Read More...

21 March 2017

Polis Halang Debat Nazri-Mahathir



Polis menolak permohonan penganjur bagi Perhimpunan Perbahasan antara bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Mohamad Nazri Abdul Aziz yang dijadual Sabtu ini.

Pemangku Ketua Polis Perak Datuk Hasnan Hassan berkata permohonan tersebut ditolak setelah mengambil kira faktor keselamatan, ketenteraman awam, perlindungan hak dan kebebasan orang ramai.

Katanya, Ketua Polis Daerah Kuala Kangsar ACP Ahmad Termizi Abd Haq menerima permohonan itu daripada seorang wakil penganjur dari Kumpulan Media Karangkraf pada 3 petang semalam mengikut peruntukan di bawah Seksyen 9(1) Akta Perhimpunan Aman (APA) 2012.

"Dinyatakan dalam permohonan bahawa program perbahasan Mohamad Nazri dan Dr Mahathir akan diadakan pada 25 Mac dari 2.30 petang hingga 4.30 petang di Dewan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM), Kati, Kuala Kangsar.

"Ketua Polis Daerah Kuala Kangsar menolak permohonan itu dan akan disusuli dengan keputusan secara bertulis yang akan diserah kepada pemohon hari ini selain telah memaklumkannya kepada penganjur semalam," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Hasnan menjelaskan antara faktor permohonan itu ditolak ialah kelewatan mengemukakan borang pemberitahuan sepertimana yang dinyatakan di bawah Seksyen 9(1) APA 2012.

"Pihak penganjur hendaklah membuat pemberitahuan kepada pegawai yang menjaga daerah polis iaitu Ketua Polis Daerah dalam masa 10 hari sebelum perhimpunan," katanya.

Beliau berkata, selain itu, tempat perhimpunan iaitu MRSM Kuala Kangsar adalah kawasan sekolah dan ia merupakan satu tempat larangan dalam Jadual Pertama (Seksyen 3 APA 2012).

"Pihak polis juga telah menerima bantahan secara bertulis iaitu sebanyak lapan laporan daripada orang awam dan penduduk di sekitar kawasan perhimpunan akan diadakan yang bimbang dengan keselamatan diri serta keluarga," katanya.

Hasnan berkata dalam Jadual Ketiga APA 2012 jelas menyatakan perhimpunan atau dialog seperti itu tidak termasuk dalam perhimpunan yang dibenarkan dan meminta semua pihak supaya akur dengan arahan Ketua Polis Daerah Kuala Kangsar.

"Tindakan tegas akan diambil mengikut undang-undang sekiranya ia diteruskan," kata Hasnan.



Read More...

10 March 2017

Exco Johor Dibawa Ke Mahkamah Untuk Direman



Ahli exco kerajaan negeri Johor Datuk Abd Latiff Bandi telah dibawa ke Mahkamah Majistret Johor Bahru untuk direman berhubung siasatan mengenai dakwaan skandal tanah.

Abd Latiff telah disoalsiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan kemudiannya ditahan semalam.

SPRM juga menyerbu rumahnya dan merampas RM42,000, sebuah Toyota Vellfire dan 150 beg tangan.

ADUN Endau itu diiringi lapan pegawai ke bilik mahkamah pada kira-kira pukul 10.30 pagi.

Abd Latiff berpakaian lokap dan dia tidak digari.

Beliau disambut oleh kira-kira 11 penyokong semasa dalam perjalanannya ke Mahkamah Majistret. Seorang penyokong memeluknya.

Selepas Abd Latiff masuk ke dalam mahkamah, penyokongnya mula berdoa.



Read More...

Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas